Hilal Bebek
İLETİŞİM İÇİN ARAYINIZ: +90 543 934 39 60 +90 216 999 89 58

Dürtü Kontrolü Ve Öfke Problemi Olan Gençler ve Yakınları İçin Öneriler

DÜRTÜ VE ÖFKE KONTROL PROBLEMİ OLAN GENÇLER VE AİLELERİ İÇİN ÖNERİLER VE BİLGİLENDİRME (Uzm. Psk. Hilal Bebek)

Dürtü kontrolü ve öfke yönetimi, kişinin bireysel olarak geliştirmesi ve terapi aracılığı ile edinebileceği bir beceridir.

Dürtü kontrolü ve öfke yönetimi problemi olan kişiler, anlık istek ve ihtiyaçlarına odaklanarak uzun vadeli planlama ve muhakeme yapmakta güçlük çeker, istek ve haz odaklı eylemlerde bulunurlar.

Kişilerde dürtü veya isteklerde dürtü ve isteklerinin oluşturduğu bir ruhsal ve fiziksel gerilim oluşur ve bu durumdan kurtulmak için bir an önce isteklerine ulaşmak isterler.

Kısa ve uzun vadeli kar zarar analizi yapmakta zorlanır, engellenme ve red ile karşılaştıklarında öfkelenir, eylemlerin bedelleri ile ilgili düşünmeyi ve sonuçlarını hesaba katmayı ihmal edebilirler.

Kişi, kesitsel yaşamakta, içinde bulunduğu zamanın öncesi ve sonrasını göz önünde bulunmaksızın anlık doyum üzerinden rahatlama çabasına girmektedir.

Bu noktada kişinin bireysel olarak yapabileceklerinin yanı sıra aile desteği ve bütünlüğünün, çevresel düzenlemenin önemi büyüktür. Aile ve hasta ile yapılan bileşik görüşme sonucunda belirlenen düzenlemeler şu şekildedir;

YAKINLARIN DİKKAT ETMESİ GEREKENLER

Ortak yaşam alanı içerisindeki sınırlar ve sorumluluklar ile ilgili netlik oluşturun. Ev düzeni ile ilgili; ufak işlere yardımcı olma (sofra kurma vs.), kişisel oda düzenini sağlama, kıyafet düzen ve temizliğini planlama gibi sorumlulukları üstlenmeyerek kişinin kendisine bırakın.

Eve giriş çıkış saatleri konusunda karşılıklı netlik ve açıklık prensibini unutmayın. Belirsizlik ve soru işaretlerine meydan vermeyecek şekilde nerede ve kiminle olacağınız yönünde bilgileri vermeyi rutin haline getirin ve plan değişiklikleri ile ilgili birbirinizi haberdar edin.

“Mutlak güven ya da sıfır hata arayışı” içerisinde olmayın. Ya hep ya hiç tarzında değil dereceli değerlendirme yapın. Güvenilir bir insanın da hatalı davranışları olabileceğini unutmayın. Hatalı insan değil hatalı davranışlar bazında değerlendirme yapın ve eleştirilerinizi kimliğe değil davranışlara döğru yöneltin.

“Ben dili” ile konuşmaya gayret sarfedin. “Beni çok üzüyorsun” gibi cümleler yerine, “çok üzüldüm” şeklinde ifadelerde bulunun.

Olumlu duygu ifadelerini arttırın, olumsuz duygu ve düşüncelerinizi yerinde ve zamanında, uygun dozda ifade etmekten kaçınmayın. Unutmayın ki zamanında sergilenen uygun ifade ve aktif davranış, birikimi engelleyecek, küçük artçı depremler büyük depremin önüne geçecektir.

Talep ve istekler karşısındaki “hayır yanıtlarını” otomatik olmaktan çıkarın. Birlikte konunun üzerinde konuşarak bir uzlaşma alanı oluşturun. Kişide çağrışımı olumsuz olan ve ertelenme anlamına gelebilecek “bakarız” gibi yanıtlardan kaçının.

Birlikte yapılabilecek ortak aktiviteler düzenleyin.

Evdeki kural ve sınırlamaları söylemeden önce mantık ve gerekçesini açıklayın. Ev içerisindeki kural ve sınırlarda çifte standart uygulamayın, herkese yönelik olmasına dikkat edin.

İŞ içerisinde kişinin kapasite ve becerisine uygun bir sorumluluk alanı belirleyerek iş düzeni ve sınırları ile ilgili karşılıklı açık ve net uzlaşma sağlayın. Söz konusu alanda kişisel beceriyi geliştirmek için kurs, eğitim ya da hobi alanları oluşturun.

Maddi kaynak yönetimi ile ilgili net sınırlar belirleyin. Kişinin ihtiyaç ve giderlerine göre maddi bütçe ayırın ve hedeflenen süre içerisinde bu bütçenin yeterli olmasını hedefleyin.

Değişim için acele etmeyin. Zaman zaman dalgalanmalar olabileceğini unutmayın. Yaşanabilecek her krizin bir fırsat olduğunu, başa çıkılabilen ve yönetilebilen her dalgalanmanın iyileşme yönünde bir adım olduğunu hatırlayın.

Uygulamalar

Tüm Psikolog Uygulamaları hakkında buradan bilgi alabilirsiniz.